مطالعه ی موش ها نشان می دهد که مایکوبیوم روده بر متابولیسم غذاهای فرآوری شده تأثیر می گذارد

8 مارس 2021- مطالعات میکروبیوم در روده ی انسان بیشتر بر روی باکتری ها متمرکز است، در حالیکه میکروب های دیگری مانند ویروس ها، آغازیان، آرکی‌باکتری یا باکتری‌های باستانی و قارچ ها نیز در روده نیز وجود دارند که تا حد زیادی نادیده گرفته شده اند.

تحقیقات جدید بر روی موش ها اکنون به نقش مهم قارچ ها در روده - جوامع کپک ها و مخمرها معروف به مایکوبیوم[1] - اشاره دارد که رابط فعال بین میزبان و رژیم غذایی میزبان هستند.

دکتر Kent Willis، استادیار دانشگاه آلاباما در بیرمنگام و یکی از نویسندگان این مقاله، گفت: ما نشان دادیم که مایکوبیوم روده ی موش های سالم توسط محیط، از جمله رژیم غذایی آنها شکل گرفته است و ارتباط معنی داری با نتایج متابولیکی دارد. نتایج ما از نقش مایکوبیوم روده در سازگاری متابولیکی میزبان پشتیبانی می کند، و این نتایج پیامدهای مهمی در رابطه با طراحی مطالعات میکروبیوم و تکرارپذیری مطالعات تجربی متابولیسم میزبان دارد.

نتایج این تحقیق در مجله Communications Biology منتشر شده است

دکتر ویلیس و همکارانش قارچهای موجود در بخش ژوژنوم روده ی کوچک موش، که محل متنوع ترین قارچ ها در روده ی موش است را بررسی کردند.آنها دریافتند که قرار گرفتن در معرض یک رژیم غذایی فرآوری شده- که نماینده یک رژیم غذایی معمول غربی غنی از کربوهیدرات های تصفیه شده است- منجر به تغییر ماندگاری در جوامع قارچی می شود که به طور قابل توجهی با ذخیره سازی متفاوت توده ی چربی در موش های نر، در مقایسه با موش های تحت یک رژیم غذایی استاندارد، مرتبط است.

محققان دریافتند که رسوب چربی در کبد، تغییر تطابقی رونویسی در بافتهای فعال متابولیکی و سطوح نشانگرهای متابولیکی سرم، همگی با تغییراتی در تنوع و ترکیب جامعه ی قارچی ارتباط دارند.

تغییرات قارچ های دو جنس – به نامهای ترمومیس و ساکارومیس - بیشترین ارتباط را با اختلال متابولیکی و افزایش وزن داشتند.

این مطالعه یک نقطه شروع مبتکرانه داشت. محققان موش های یکسان ژنتیکی را از چهار مرکز مختلف ارائه ی حیوانات تحقیقاتی خریداری نمودند. مطالعات نشان داده است که جوامع باکتریایی روده به طور قابل توجهی بسته به این که موشها از کدام مرکز پرورش حیوانات خریداری شده اند، متفاوت هستند.

به همین ترتیب، محققان تنوع کاملاً متفاوتی از مایکوبیومهای ژوژنوم را بسته به اینکه موشها از کدام مرکز تهیه شده اند، یافتند. در زمان شروع، موش های یکی از فروشندگان پنج جنس منحصر به فرد از قارچ ها را داشتند و موش های سه فروشنده دیگر به ترتیب سه ، دو و یک جنس منحصر به فرد را داشتند.

محققان همچنین به بررسی ترکیبات جوامع بین سلسله ای - به معنای باکتریها و همچنین قارچها - پرداختند و تفاوتهایی اساسی در جامعه ی باکتریها یافتند.

آنها تغییرات ترکیب جوامع قارچی و باکتریایی را نسبت به این تنوع اولیه با گذشت زمان و تفاوت در رژیم غذایی - چو استاندارد در مقابل رژیم غذایی بسیار فرآوری شده - اندازه گیری کردند.

محققان همچنین به یک سوال اساسی پرداختند: آیا ارگانیسم های قارچی که با روشهای تعیین توالی پیشرفته مشخص می شوند از رژیم غذایی منشأ می گیرند یا موجودات زنده واقعی هستند که در روده ساکن هستند و تکثیر می شوند؟

آنها توالی قارچ های موجود در مواد غذایی را تعیین و با محتویات قارچهای موجود در ژوژنوم موش مقایسه کردند.

این بخش از تحقیق نشان داد که تغییرات در فراوانی نسبی و ترکیب مایکوبیوم روده با ویژگی های اصلی متابولیسم میزبان ارتباط دارد.

این مبنایی برای درک تعاملات پیچیده ی متقابل بین باکتری ها و قارچ ها و تاثیر کلی آنها بر هومئوستازی میزبان بود.

محققان اعلام کردند نتایج ما اهمیت بالقوه ی مایکوبیوم روده را در سلامتی برجسته می کند، که پیامدهایی برای مطالعات متابولیک انسانی و آزمایشگاهی دارد. پیامد آن برای مطالعات میکروبیوم انسانی، که اغلب فقط باکتریها را در نمونه ی مدفوع بررسی می کنند، این است که ممکن است اثرات مایکوبیوم بر نتایج متابولیکی دست کم گرفته شده باشد.

تحقیقات کاربردی سازی پرفسور ویلیس در آزمایشگاه ریه در دپارتمان اطفالUAB ، برای درک تاثیر چنین قارچ های کامسنال بر فیزیولوژی و بیماریهای نوزادان انجام می شود، اساس تحقیقات آن ها بررسی محور روده - ریه در دیسپلازی برونکوپلومونر است، که یک بیماری ریوی در نوزادان نارسمی باشد.

پرفسور ویلیس می گوید: استفاده از حیوانات بالغ در این مطالعه به توسعه مدل هایی برای تحقیقات جاری در حیوانات تازه متولد شده، کمک کرده است.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20210308/Mice-study-shows-gut-mycobiome-influences-the-metabolism-of-processed-diet.aspx

 



[1]mycobiome